Books & things

Yello!

Tänkte överösa internet med mina böcker.
Inte böcker jag skrivit (HA, vilka då?) och inte en lång lista på alla böcker jag någonsin läst, utan jag tänkte fokusera på en viss bok som, trots att jag bara läst den en gång, lämnade ett klart och tydligt spår efter sig. 
Som ni kanske vet så är jag ett stort fan av historia. Skyller helt och hållet på min pappa. Det är för övrigt han som presenterat mig för det mesta jag någonsin läst. Det började med att han läste ur "Bilbo" varje morgon när jag skulle till förskolan... 

Han introducerade mig alltså även till den här boken: Solens Dotter av Pauline Gedge.



Boken utspelar sig i det Gamla Egypten, när faraoner fortfarande fanns. Man får följa prinsessan Hatshepsut då hon uppfostras och växer upp i Faraos palats och hur hon efter sin far tar över tronen. Den är baserad på sann historia (så vitt historikerna vet) med en personlig insikt i vad som var världs förändrande händelser. 
För mig så betydde den en till stark kvinnlig förebild, den fick mig också att tänka annorlunda kring dagens könsroller och den fick mig att vilja läsa Den tolfte förvandlingen, av samma författare. Det var efter att ha börjat läsa den som jag började använda
Anchsepaisis som mitt internet nick. 

Jag kan rekommendera första boken, Solens dotter. I Den tolfte förvandlingen var en av huvudkaraktärerna lite för... pervers för min smak, så jag läste aldrig ut hela boken. Men är du historie intresserad och redan har kammat igenom europa och norden så är de här böckerna perfekt. :)





Simma lugnt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0